تبلیغات
مهدویت - کیفیت نزول قرآن

مهدویت

کیفیت نزول قرآن
كیفیت نزول قرآن
 
  "نزول" در لغت به معنای فرود آوردن از بالا به پایین است؛ «انحطاط من علو[1]» ودر اصطلاح منظور ظهور وحی است بر پیامبر (ص) یعنی نزولی معنوی و روحانی كه تنها پیامبر آن را ادراك داشته و حقیقت آن را می‌دانسته.[2]
 
مراحل نزول
  قرآن كریم نزول را از نظر زمانی در سه آیه بیان داشته كه اگر ترتیب نزول را هم در نظر بگیریم از این قرار می‌شود.
1.    در تعیین ماه نزول فرموده:
«شَهْرُ رَمضان الذّی فیه القرآن» (بقره آیه 185)
«ماه رمضان ماهی است كه قرآن در آن نازل شده است»
 
2. سوره قدر آیه 1 كه می‌فرماید:
«انّا اَنْزَلناهُ فی لیلَة القَدر»
«ما قرآن را در شب قدر نازل كردیم»
 
2.    خداوند در سورۀ‌ دخان آیه 3 توضیحی درباره این شب كه قرآن در آن  نازل شده می‌دهد:
«اِنّا اَنْزلناهُ فی لیلةٍ مباركةٍ»
«ما آن را در شبی پربركت نازل كردیم»
 
چگونگی نزول قرآن
  قرآن دو نزول دارد؛ یكی به صورت دفعی و دیگری به صورت تدریجی، در صورت اول قرآن به صورت یك روح بر پیغمبر نازل شده و مجموع آن بر دل پیامبر فرود آمده و در صورت دوم به صورت تدریجی در طول سالها بر پیامبر نازل شده است.[3]
 
رازهای نزول تدریجی
1.  معارف اسلامی به ویژه آن دسته كه با عمل انسانها در ارتباط است و قوانین فردی و اجتماعی را بیان می‌كند، هنگامی از ثبات و دوام بیشتری برخوردارند كه درآنها از شیوه تدریج استفاده شود. كه قرآن در آیه 106 سوره اسراء می‌فرماید:‌
«قرآنی با عظمت را بخش بخش بر تو نازل كردیم تا آن را به آرامی بر مردم بخوانی»
2.  یكی دیگر از رازهای نزول تدریجی را می‌توان تحریف ناپذیری آن دانست، نزول تدریجی این امكان را فراهم می‌ساخت تا اصحاب، آیات قرآن را حفظ كنند. بلاغت قرآن از یكسو و عنایت مسلمانان از سوی دیگر همراه با نزول تدریجی آیات، صیانت و حفاظت از وحی الهی را قطعی می‌ساخت.
3.  نزول بسیاری از آیات قرآن، پیوستگی كامل با حوادث و رویدادها ی زمان پیامبر اكرم (ص) داشته و چون این حوادث تدریجا به وقوع می‌پیوسته آیات نیز هم زمان با آن نازل می‌شد.[4] خلاصه حركت تاریخی اسلام و تحركی كه در مسلمانها ایجاد كرد و شور و نشاطی كه در پیكر جامعۀ بشری دمید، آن روح قوی و پرصلابت مسلمانها آن ایثار و فداكاریها، آن گذشتها و بذل جانها همه و همه جریان عظیمی بود كه از حركت ایمان مسلمین صدر اسلام، مایه می‌گرفت و آن حركت و ایمان اولیه هیچ سرّ و رمزی نداشت جز این نزول تدریجی آیات و انگیزه اصلی پیروزی اسلام همین نزول تدریجی بود.[5]
 
 


[1] . المفردات فی غریب القرآن تالیف راغب اصفهانی، انتشارات قهرمان چاپ استانبول تركیه، سال 1986 میلادی، ماده نَزَلَ
[2] . تاریخ قرآن دكتر محمود رامیار، انتشارات سپهر تهران، چاپ دوم، سال 1362، ص 182
[3] . تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، مترجم سید محمد باقر موسوی همدانی، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم، ج 2، ذیل آیه 183 و 185 بقره
[4] . درسنامه علوم قرانی، حسین جوان آراسته، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ سوم سال 1378، ص 91
[5].  تاریخ قرآن دكتر محمود رامیار، انتشارات سپهر تهران، چاپ دوم، سال 1362، ص 201


طبقه بندی: کیفیت نزول قرآن، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 توسط علیرضا حقده | نظرات ()

مِنجاة :

مِنجاة در معنای لغوی محل نجات باشد؛ یعنی هر که پناه به قرآن بَرَد، از آفت‏ها نجات یابَد، و به جای منجاة، لفظ نجات نیز وارد است و در نهایت، هر دو یکی است.

التماس دعا   

-------------------------

   

اهداف و نظرات نویسنده :

\\نشان دادن بینش مهدوی جوانان مهدوی در فضای مجازی ، ترویج مهدی باوری و مهدی یاوری در فضای ملتهب اینترنت \\ .

التماس دعا   

-------------------------

   

پیغام مدیر :

ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می كنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . نقطه نظرات خود را برای بهبود وبلاگ مطرح نمایید .

متشكرم   

موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند ها
نظر سنجی
آمار سایت